Hier volgt een korte geschiedenis van de race spelletjes. Van de pixel spellen uit de jaren 70 tot de mooie grafische 3D versies die we nu kennen.

In de eerste instantie waren de spelletjes niet meer dan een paar witte pixels op een zwarte achtergrond maar geleidelijk aan zijn ze uitgegroeid naar cartooneske en zeer realistische beelden die bijna niet meer van het echt te onderscheiden zijn. Hoe is dit allemaal ontstaan? Uiteraard zijn game ontwikkelaars niet zomaar uit het niets met bijvoorbeeld Mario Kart of GTA gekomen zonder eerst heel veel inspiratie te hebben gehaald uit de vroegere spelletjes maar waar komen deze ideeën nou precies vandaan?

Het was 1973 en in een hele dunne markt voor videospelletjes kwam het speelautomaten bedrijf Taito (de bedenker van Space Invaders) met de speelautomaat Astro Race. Dit spel maakte gebruik van een joystick die 4 kanten op kon bewegen en 2 spelers konden tegen elkaar racen en ze moesten kometen en meteoren ontwijken. Dit was dus nog geen spelletje op een echte racebaan maar deze volgde wel snel, een jaar later, met de naam Speed Race en ook uitgebracht door Taito.

Speed race wordt beschouwd als de eerste echte arcade race game met zijn scrollende graphics en een rij interface(stuur, pedalen en een versnellingspook). Het spel was een scrollende baan die telkens breder en smaller werd en waarin de speler het moest opnemen tegen andere racers. Datzelfde jaar bracht Atari een spel uit met de naam Gran Trak 10, een zwart wit spel waarin je een racebaan vanaf het bovenaanzicht zag en de spelers binnen de tijd bij de finish moesten zijn.

Er werden steeds meer spelletjes uitgebracht eind jaren 70 waaronder nog enkele bekende zoals Crashing Race door Taito waarbij de spelers op zoveel mogelijk computer gegenereerde auto’s moesten botsen om punten te halen en Moto-Cross door Sega, een zwart wit motor rij spelletje dat het opvallends was door de eerste invoering van het driedimensionale third-person perspectief en door het gebruik van zogenaamde haptic feedback waardoor het stuur van de crossmotor begon te trillen tijdens een botsing met een ander voertuig. Verder was er nog het spel The Driver, uitgebracht door Kasco die voor het eerst gebruikt maakte van 16mm film om full-motion video te projecteren op het scherm als intro.

Begin jaren 80 ontwikkelde de spelletjes zich steeds verder en het spel Rally-X, uitgebracht door Namco in 1980, kwam met een paar revolutionaire verbeteringen zoals het scrollen in beide richtingen en het spel had een radar zodat je kon zien waar de auto zich bevond in het spel. Ook hoorde we hier voor het eerst achtergrond muziek. Maar in 1982 gingen de dingen echt veranderen toen Namco het spel Pole Position uitbracht. Dit spel, met zijn mooie graphics en goede gameplay voor die tijd zette de standaard voor alle race spelletjes want hier keek je voor het eerst van achter tegen de racewagen aan en moest de speler het voor het eerst opnemen tegen slimme(Artificial Intelligence) tegenstanders. Het was ook het eerste spel waarin de auto explodeerde bij een ongeluk en je moest van tevoren een kwalificatie ronde rijden. We vinden nog steeds invloeden terug van Pole Position in de games van tegenwoordig. Het was ook het eerste spel dat gebaseerd was op een echt circuit. In 1983 kwam deel 2 uit van Pole Position waarin de speler nog meer opties had, zo kon men voor het eerst kiezen uit verschillende circuits die nog veel mooier waren met meer kleuren en decoratie langs de weg zoals reclameborden.

Sega kwam in 1986 met de game Out Run en dit werd het bekendste en meest verkochte race spel van de jaren 80. Het is een 2D third person race spel waarin de speler moest rondrijden en binnen de tijd een weg af moest leggen waarbij hij ander verkeer moest inhalen. Het is vooral bekend om de baanbrekende graphics en muziek en innovatieve functies zoals het kiezen tussen verschillende muziek. Je kon dit spel echt spelen als ontspanning, de maker heeft ooit wel eens gezegd dat het geen race spelletje was maar en autorij spelletje.

Verder in de jaren 80 werden de race spelletjes steeds beter ook mede door steeds snellere computers en kwamen er steeds meer verschillende thema’s zoals de game Road Blaster waarin je voor het eerst kon schieten en Chase HQ waarin je een politiewagen bestuurde en criminelen op moest pakken.

In 1990 deed de Papyrus Design Group de eerst poging om een echte race simulator te maken in plaats van een arcade en ze kwamen met het spel Indianapolis 500: the simulation. In dit spel zat je dus echt in de raceauto. Dit spel wordt dan ook beschouwd als de eerste echte autosport simulatie voor de pc. Het had geavanceerde 3D graphics voor zijn tijd, had een uitgebreide setup en een echte garage waar de spelers allerlei dingen konden aanpassen aan hun auto zoals de schokdempers, nieuwe banden en de spoilers.

In 1992 komt Super Mario de race gaming wereld binnen met de Mario Kart series voor de SNES. In Super Mario Kart moeten de bekende personages uit de Super Mario spellen tegen elkaar racen in een kleine kart. Door power ups te pakken kunnen ze hun eigen prestaties verbeteren en de race van de tegenstander belemmeren. Dit spel bracht ons meerdere vervolgen.

In 1993 sloeg Namco terug met het mooie spel Ridge Racer en daarmee begon de oorlog van de grafische 3D spelletjes. Sega kwam met Daytona USA die op dat moment weer de mooiste 3D graphics had en een jaar daarna kwam Electronic Arts met Need for Speed dat later het meest succesvolle race spel ooit zou worden. Het 2 na best verkochte race spel is met een wereldwijde verkoop van 60 miljoen stuks Gran Turismo dat in 1997 uitkwam voor de Playstation 1. Het was voor die tijd het meest realistische race spel waar spelers van alle niveaus aan mee konden doen.

Na 1997 was de standaard pc ook snel genoeg geworden om hoogwaardige 3d spelletjes aan te kunnen en dat was voornamelijk te wijten aan de introductie van de eerste 3d video kaarten zoals de 3dfx Voodoo kaart. Het spel Colin McRae Rally werd in 1998 geïntroduceerd in de pc wereld en was een succesvolle simulatie van de wereld van het rally rijden.

In 1999 kwam er iets nieuws op de markt, dit waren spellen waarbij je niet gebonden waren aan een vast circuit maar hierin kon je ook een hele stad gaan verkennen. Zo kwam Midtown Madness uit voor de pc waarin je door een simpele versie van Chicago kon rijden. Sega introduceerde daarna Taxi Driver waarin je door een stad moest rijden en allerlei mensen moest oppikken. De spelletjes werden steeds realistischer.

Vanaf de jaren 2000 zijn de games alleen maar mooier en groter geworden maar allemaal geïnspireerd door de spellen van toen. Ook worden de online race spelletjes steeds populairder op het internet en veel van deze spellen kun je vinden op onze site RaceSpelletjes.nl. Je kunt ze direct vanaf de browser spelen en ze zijn helemaal gratis.