ALLES OVER RACE SPELLETJES

Race spelletjes, iedereen kent ze wel. Sommige mensen houden ervan en sommige vinden ze weer heel erg saai. En dan is er ook nog een verschil tussen mensen die alleen van de klassieke spellen houden of juist van de moderne 3D varianten. Op RaceSpelletjes.nl hebben we zowel oude als nieuwe spelletjes dus er is voor iedereen wel wat te vinden.

Geschiedenis

Het eerste echte computerspel waarin een racebaan voorkomt stamt alweer uit 1974 en had de naam Speed Race. Het spel werd gemaakt door de japanner Tomohiro Nishikado die in 1978 ook het spel Space Invaders bedacht. Het spel was zwart met wit en je reed over een baan die telkens veranderde van smal naar breed. Sinds die tijd hebben de ze een enorme ontwikkeling meegemaakt zoals je kunt lezen op onze geschiedenis pagina.

Soorten

Er zijn 2 hoofd genres, de arcade en de simulatie race spelletjes.

Simulaties

De naam zegt het al, het is een simulatie van een echte auto of racewedstrijd waarbij alles zo realistisch mogelijk nagemaakt is. De makers hebben meestal licenties van bestaande auto’s of race competities maar gebruiken soms ook fantasie auto’s. In het spel kun je dus echt meemaken wat een professionele bestuurder ook meemaakt zoals het benzine niveau, bandenspanningen en de wegligging. De tegenstanders zijn vaak net zo goed als echte coureurs en je hebt ook onderdelen die stuk gaan en vervangen moeten worden. Bij race simulatoren zit je meestal in de auto zodat je onderin het scherm alle tellers ziet.

Arcade

Arcade daarentegen is meer voor de fun gemaakt en heeft meestal een veel eenvoudigere gameplay. Je pakt je toetsenbord, tablet, of de controller en je kunt spelen. Een ongeluk maken met een andere auto of tegen een boom aan knallen maakt niet echt uit voor de auto, je verliest er alleen wat tijd en snelheid mee en verder word je door de computer geholpen met remmen en de bochten etc.

Er zijn natuurlijk ook veel spelletjes met combinaties van deze 2 verkrijgbaar.

Gameplay

Meestal is het doel van race spelletjes om zo snel mogelijk of eerder dan de tegenstanders de finish te halen en meestal gaat dit over het land met racewagens, motoren of quads. Met het verdiende prijzengeld kan de auto dan weer worden opgepimpt. Soms zijn er andere doelen zoals auto’s slopen of zoveel mogelijk schade rijden. Bij de games gaat de besturing vaak met de pijltjestoetsen op het keyboard en als er een turbo op de auto zit kan deze meestal gebruikt worden met de spatie. Op de gamepagina wordt dit allemaal duidelijk uitgelegd.